helvetesangest.blogg.se

Livet är perfekt... Om det inte vore för att jag lider av extrem ångest och panikångest som fullkomligt förstör mig... :'( Varför jag?? Whyyyyyyy????

Möte med terapeut

Publicerad 2014-02-11 08:24:18 i Allmänt,

Igår ÄNTLIGEN vad dagen kommen. Som jag längtat. Jag hade ett möte med en helt ny människa, som jag aldrig träffat förut. En terapeut som arbetar med KBT. Jag var lite nervös innan eftersom mötet med den förra var mer eller mindre en katastrof. Kunde inte med den kärringen, och hon skötte sig så jäkla oproffsigt. Men igår... YEEEEY, jag kände på en gång att jag hade hittat rätt.
 
En fantastisk människa (tjej, lika gammal som mig!!) som jag klickade med på en gång. Jag kände att för henne kommer jag kunna prata om ALLT. Tyvärr blev mötet inte så långt, hon hae bara bokat in mig en halvtimme för ett "bedömningssamtal", men detta är ju bara början. 
 
Utifrån min journal och min berättelse som jag fick berätta lite kort ville hon ge mig en diagnos. Varför det var så viktigt för henne att få ett ord på varför jag är där fick jag förklarat med att hon då på ett bättre sätt kunde lägga upp en behandlingsplan, vilket låter logiskt i mina öron. Så än en gång, diagnos: HÄLSOÅNGEST och GAD.
 
Men det var ju ingen nyhet. Det visste ju JAG redan. Hur som helst, hon kändes helt underbar, och jag ser såååå mycket fram emot vårt nästa möte, som tyvärr inte är förrän om 2 veckor, men sen ska jag få gå 1 gång i veckan, och det känns ännu bättre.
 
Jag berättade att jag tror att jag är ett hopplöst fall, men hon förklarade så bra vad hon tänkte "göra med mig". I dagsläget fungerar min hjärna som så att jag hela tiden "ligger steget före", och använder mig av en försvarsmekanism, alltså jag går händelserna i förväg. Jag är alltid på spänn och undersöker och känner efter i min kropp för att hinna upptäcka farliga sjukdomar. SÅN ÄR JAG !! Eftersom jag varit såhär sen tidiga tonår, så menar hon att min hjärna är så totalt programerad på att alltid oroa mig INNAN jag blir sjuk, så måste jag "programera" om mig, dvs leva normalt, och inte tänka på vad som KAN hända, utan leva i nuet. 
 
Jag tror aldrig att jag kan "lära av mig" att INTE fundera på vilka sjukdomar jag har. I min värld låter det som en omöjlighet att vakna på morgonen, och bara tänka på "normala saker" och se fram emot en härlig dag. I min värld börjar man morgonen med att känna igenom kroppen efter knölar, om det gör ont någonstans. Kolla i spegeln om nya prickar/fläckar dykt upp, och sen ägna dagen åt att känna efter hur jag mår samt googla symtom som kan stämma in på mig.
 
Men HON tror stenhårt på att jag kan bli "frisk". Hon berättade att hälsoångest var jättevanligt, och att hon just nu behandlar över flera personer som "är som jag". Låter inte klokt. 
 
Men jag är desperat. Jag orkar inte må så här längre. Så jag griper som sagt efter allt. Jag hoppas hon har rätt. Fastän jag är skeptisk... 
 
Hur som helst, jag mår tillfället bättre. Inga tydliga fysiska symtom = väldigt lite ångest. Bara den "vanliga" malande oron, men inget jag inte kan hantera eller behöver ta Sobril mot i alla fall.

Kommentarer

Postat av: Bibbi

Publicerad 2014-02-11 10:37:39

Hej gumman. Nu har jag läst igenom alla inlägg som jag missade då jag inte kom in på bloggen.
Först och främst...SÅ GLAD JAG ÄR FÖR DIN SKULL ATT DU HAR TRÄFFAT EN TERAPEUT SOM DU KÄNNER FÖRTROENDE FÖR. DET ÄR NÄMLIGEN A OCH O !
Sen alla katastroftankar....javisst....jag känner igen allt det du skriver om. Hela tiden detta malande ...TÄNK OM ...
Min mor läste läkarböcker och slog alltid upp allting och ställde diagnoser på sig själv. HON VISSTE !!!!! ATT HON LED AV DET OCH DET.... Jag blev ärligt talat väldigt trött på henne och jag såg rött när hon satt med de slitna och vällästa läkarböckerna och var i sin egen värld. Så jag måste säga att jag förstår Henrik om han skulle tycka att det är lite jobbigt. Men du rår inte för det Maria. Och du gör ju vad du kan för att få må bättre och komma ur detta ekorrhjul. Du kommer att lyckas. Med hjälp så kommer du att lyckas. Men jag gissar att vägen är lång för du har gått med det här i din ensamhet för länge utan att söka hjälp. Du är en "duktig flicka " som tiger och lider. Vi är många av den sorten. Och trots ditt spel inför barnen så har de redan genomskådat dig. De KÄNNER din oro under ytan.
Du är så otroligt lik mig när jag var i din ålder. Och jag känner så starkt för dig. Det här kommer att sluta bra...jag tror ju på dig ! Du är värd att få må bra.
Många...många..kramar och varma tankar till dig och hela din familj.
puss och kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela